Skocz do zawartości

Desmo Maniax is a group with desmo in their hearts!


Welcome, Guest!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

gefny21

Sruby zacisku hamulcowego

Polecane posty

Witam wszystkich!

Czy orientuje sie ktos z jakim momentem trzeba dokrecic zacisk hamulca przedniego w ducati multistrada 1200?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gdyby się nie otwierało, to  w Multi 1200S 2015 ten moment to 45Nm +/- 5%                                                           "Change pads that have a shiny or "vitrified" appearance.
Insert the calliper of the front disk and use the indicated product to lubricate the two screws (2).
Tighten the two screws (2) to a torque of 45 Nm ± 5%."

2020-05-20.png

Edytowano przez Asty

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To bardzo ważne zastrzeżenie i dotyczy wielu śrub w naszych cackach - "lubricate" - momenty dokręcania śrub często są podawane dla nasmarowanych połączeń gwintowych i są wtedy sporo inne niż dla "suchych". Łatwo pójść na łatwiznę i dociągnąć suche/zabrudzone śruby do podanego momentu i te 5% dopuszczalnej odchyłki będzie na bank przekroczone...bo część momentu "zginie" na tarciu zamiast na dociąganiu połączenia gwintowanego wg założeń konstrukcyjnych.

LWG

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 22.05.2020 o 13:59, DARc napisał:

To bardzo ważne zastrzeżenie i dotyczy wielu śrub w naszych cackach - "lubricate" - momenty dokręcania śrub często są podawane dla nasmarowanych połączeń gwintowych i są wtedy sporo inne niż dla "suchych". Łatwo pójść na łatwiznę i dociągnąć suche/zabrudzone śruby do podanego momentu i te 5% dopuszczalnej odchyłki będzie na bank przekroczone...bo część momentu "zginie" na tarciu zamiast na dociąganiu połączenia gwintowanego wg założeń konstrukcyjnych.

LWG

DARc słuszna uwaga. Ja amator jestem i dlatego muszę dopytać: jeżeli większość śrub w naszych ducatach montowanych jest na "czerwony" klej blokująco- uszczelniający,  to przy wtórnym montażu śruby, która została wyczyszczona z pozostałości w/w, odtłuszczona i ponownie potraktowana klejem blokującym, to zalecenia producenta będą spełnione-tak mniemam, chyba, że oprócz powyższego jakieś inne środki należy zastosować w kwestii połączeń gwintowanych.

Edytowano przez Asty

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zasadniczo tak, ale... Ducati w instrukcji serwisowej, gdy opisuje które połączenia z jakim momentem i tolerancją przykręcać dodatkowo, w około połowie połączeń, specyfikuje tez dokładnie jaki smar (ok 9 rodzajów z czego ze 3 występują w 80-90%) ORAZ specyfikuje „loctite” kleje i uszczelniacze różne i jest ich tam 14 !!! rodzajów.
Tak, że nie wszystko jest jednym i tym samym klejem traktowane nawet jeśli jest on na oko... „czerwony”.
Pragmatycznie myśle ze dopuszczone są pewne zastępstwa ale i tak kilka trzeba używać, choć cześć z nich jest bardzo specyficzna i jest np. bardziej uszczelniaczem niż zabezpieczeniem gwintów. Na pewno warto mieć chociaż 3 siły tego kleju do gwintów, bo cześć połączeń ma się praktycznie nigdy nie odkręcić a cześć jest rutynowo odkręcania podczas konserwacji czy wymiany elementów zużywających się lub czyszczenia i tam użycie zbyt mocnego Loctite może skończyć się urwaniem śruby czy zerwaniem gwintu bo często to jest aluminium lub plastik.

Mogę Ci podesłać instrukcje serwisowa od Multi 1200 to sobie doczytasz detale :) Tylko napisz jaki rocznik bo mam kilka różnych Multi to dobiorę najbliższy twojemu.

LWG


Sent from my iPad using Tapatalk

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ge-neralnie zasada montowania polaczen srubowych jest taka;-polaczenia z okreslonym momentem lub katem dokrecenia NIE sa zabezpieczane klejem.( klej wypacza moment).sa to polaczenia samochamowalne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

DARc byłbym wdzięczny bardzo, bo obecnie "składam" , skręcam swoją Multi. Odezwę się na priv w kwestii instrukcji, bo chociaż  jakąś posiadam, to mało tam o zabezpieczaniu gwintów.  Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Loctaite używam kilku rodzajów w swoim zawodzie, ale do gwintów Ø 0,8~1,8 mm. :) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
10 hours ago, ducgal said:

ge-neralnie zasada montowania polaczen srubowych jest taka;-polaczenia z okreslonym momentem lub katem dokrecenia NIE sa zabezpieczane klejem.( klej wypacza moment).sa to polaczenia samochamowalne.

Ducati ma najwyraźniej odmienne zdanie :) Bo tabela połączeń śrubowych w moto zawiera precyzyjne momenty dokręcania  również dla wielu połączeń z takim czy innym Loctite.

Ja nie zajmuje stanowiska bo jeszcze za mało wiem ale na razie zakładam ze inżynierowie Ducati coś tam jednak wiedzą. Nie wszystkie Loctite są smaohamowalne tak „w ciemno” i cześć aktywuje się pod wpływem określonej siły ściskające i po pewnym czasie dopiero zachodzi reakcja i zaprojektowane „klejenie”.

Może wiec te różne rodzaje Loctite jak podają w instrukcji są dobrane do momentu? Nie wiem, ale jest ich 14 różnych stosowanych we współczesnych Ducatach z czego chyba  7 czy 8 to są preparaty do połączeń gwintowych o różnych siłach, temperaturach pracy, odporności na olej, itp.
 

LWG

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

pracuje z dtr-kami juz dlugie lata i nigdy nie spotkalem kleju na zlaczu okreslonym momentem i stopniami.samochamowne jest polaczenie gwintowe a klej jest chamulcem na gwincie niedociazonym.awe

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Załóżmy że komuś odkręciło się tylne koło podczas jazdy...  Prokurator pyta ów mechanika jak je dokręcił i dlaczego tak a nie inaczej - jeśli je dokręcił jak fabryka kazała (zgodnie z aktualną instrukcją) - to fabryka ma problem - tu mechanik jest tylko pośrednikiem technologi, a jeśli zrobił to po "swojemu" to ma mechanik teraz poważny problem. Tak to funkcjonuje w cywilizowanym świecie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony


×

Ważne informacje

By using this site, you agree to our Warunki korzystania z serwisu.