klekot999 29 Napisano Styczeń 11, 2010 Kolejna porcja Klasyki. Wyścigowe Pantah 600 TT2 oraz 750 TT1. Zacznę od tego, że Pantah-y to me pierwsze zauroczenie motocyklami Ducati, więc na dźwięk tej nazwy strzygę uszami i napinam mocno uwagę...Wogóle cała historia zaczyna się gdzieś ok. 1973 roku, kiedy to powstała wyścigówka Ducati królewskiej klasy 500 "popełniona" przez Armaroliego. Motocykl był mieszaniną silnika Roundcase z dodatkiem nowoczesności w postaci głowic 4-zaworowych i napędu rozrządu paskiem. Jednak motocykl nie odniósł większych sukcesów i projekt zarzucono, tym bardziej że doszły perturbacje związane z przejęciem Ducati przez koncern VM - groziło nawet, że Firma zacznie produkować silniki diesla do osobówek i półciężarówek, jednak stanowczy sprzeciw Taglioniego położył kres tym durnym pomysłom. Prototyp seryjnego Pantah 500 pokazano na Milano Show w 11.1977 roku, jednak pierwsze egzemlarze wypuszczono dopiero w 1979 r, a rok póżniej pierwsze 600-tki. Pantah 600TT2 Właśnie na bazie 600-tek Franco Farne zbudował w 1980r. pierwsze 2 egzemplarze motocykli wyścigowych, ktore z sukcesami startowały w mistrzostwach Włoch. Na sezon 81' Taglioni "na siłę" wypchnął 600-tkę do startów w TT2. Jednak motocykl w porównaniu do 1 wersji znacznie ulepszono. Ramę nowej wyścigówki Pantah 600TT2 zaprojektował sam Dottore, zaś wytworzyła Verlicchi, z tyłu pracował wahacz typu cantilever z pojedynczm amortyzatorem Paoli, z przodu tradycyjnie montowano 35 mm wyścigowe widelce Marzocchi. Masa motocykla oscylowała ok.122 kg, zaś moc w granicach 76 KM/10250 obr. Na motocyklu tym najwięcej sukcesów w tym 4 mistrzostwa TT2 odniósł Tony Rutter, którego karierę przerwał straszny wypadek na torze Montjuich w 1985 roku - Rutter walczył o życie przez 6 tygodni, jednak mimo że wystartował jeszcze w paru wyścigach, nie wrócił do dawnej formy, jednak nadal związany jest z motocyklami Ducati... Pantah 750TT1 W marcu 1982 roku powiększona do 750 cm wersja TT2 brała udział w arcytrudnym wyścigu Daytona 200, finiszując na 13 miejscu. Rok później na torze Daytona Tony Rutter zajął 2miejsce w wyścigu Battle of Twin, a w czerwcu 1983 roku 86 konny TT1 brał udział w 24-godzinnym Montjuich Park, przed 250 tysięczną widownią motocykl wykonał pełne 708 okrążeń zajmując 2 miejsce za francuskim zespołem Kawasaki. Kolejny sukces to 24 godz. Le Mans, gdzie TT1 ukończył na 4 miejscu, dodam, że na startujących 54 motocykli do mety dojechało 18 sprzętów.Rozwinięciem 750 TT1 był motocykl przygotowany do wyścigów Battle of Twin w 1986 r experymentalny 851( nie mylić z 8 zaworowcem na wtrysku!), z zawieszeniem upside down i 17 calowymi kołami, parę pomniejszych sukcesów zaliczył na tym motocyklu Marco Lucchinelli a ostatni raz motocykl pojawił się na Laguna Seca w wyścigu Pro Twins......Jednak chłodzony powietrzem 4 zaworowiec dotarł do kresu swych możliwości, przyszedł czas na poważne zmiany, których zwiastunem był udział 18.09.1986 roku w Bol d'Or nowego motocykla o pojemności 748 cm sześć. chłodzonego cieczą 8 zaworowego wtryskowca Desmoquatrro...ale to już inna historia... Dodam od siebie, że to Pantah jest przodkiem wszystkich nowoczesnych Ducati począwszy od małego Monsterka 400 po najnowszy 1198... Dane Techniczne 600TT2 / 750TT1 : Silnik: 597 cm szesć. / 748 cm szesć Spręż; 10,2:1 Zasilanie gaźnik Dell orto PHF 36A, potem Dell Orto Malossi 41 mm Moc: TT2 - 76-78 KM, TT1- 80 KM Alternator: 200W Zapłon: Bosch BTZ elektroniczny Akumulator: 12 V 14 Ah Sprzęgło: TT2 - mokre , TT1 mokre/ suche Biegi: 5 Hamulce:przód 2-tarcze 280mm, tył- 1 tarcza 260mm Koła: w zależności od wyścigu- 16-cali przod, 18 cali przód, tył- 18 cali, obręcze magnezowe Compagnolo Wys. siedzenia: 762 mm Masa: 132 kg V. max: w zależności od przełożenia Pozdr. Janek. Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach