Skocz do zawartości

Desmo Maniax is a group with desmo in their hearts!


Welcome, Guest!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Zaloguj się, aby obserwować  
klekot999

Ducati Supermono

Polecane posty

Pod koniec lat 80-tych M.Bordi wpadł na pomysł motocykla 1-cylindrowego, bazującego na Ducati 851, wynikł jednak problem, w jaki sposób zbalansować silnik.

Oryginalne rozwiązanie polegało na tym, żeby po "obcięciu" tylnego cylindra pozostawić korbowód, a zamiast tłoka zamocować ułożyskowaną w bloku dźwigienkę wahliwą - ideę tą nazwano- "doppia bielletta".

Pod koniec 1990 roku przetestowano pierwszy silnik, do którego budowy użyto bloku silnika 851, z 95,6 mm tłokiem z wyścigówki 919 cm sześć. skok tłoka wynosił 68mm a poj. ok.487 cm sześć.

Po przeprowadzeniu testów powiększono skok tłoka do 70 mm a poj. wzrosła do 502 cm sześć.

W połowie 1992 roku wersja 502 oraz powiększona wersja 549( średnica tłoka 100 mm x 70 mm skok), została przetestowana na torze Misano oraz Mugello przez D. Tardozzi i G. Falappa.

Falappa na Misano wykręcił czas wystarczający do zakwalifikowania się do wyścigów SBK, a na Mugello wykręcił czas bardzo blisko Pole Position 125 GP!!!

Torowa wersja 502 osiągała ok.70 KM/10500obr( 549:75-78 KM/10000) i posiadała nadwozie b.podobne do 1992 SP4

Kompletna wersja Supermono została przedstawiona na targach KoloniaShow we wrześniu 1992r, wywołując niemałą sensację.

Kompletnie nowa, smukła, kompaktowa sylwetka motocykla drażniła co wrażliwsze na piękno oczy,a konstruktorem był genialny Pierre Terblanche.

Przeznaczony do walki na torze motocykl posiadał podobnie jak 888Corsa najwyższej jakości komponenty. Lekka( 6 kg) kratownicowa rama ALS 500, zawieszenie Ohlinsa, zastosowanie magnezu (obręcze, półki, dekle silnika...), carbonu (nadwozie, siedzisko kierowcy, stelaże...), pozwoliło obniżyć masę motocykla do 122 kg.

Charakterystyka motocykla była typowo wyścigowa poniżej 4000 obr. motocykl "nie jechał", uzyskiwał swój właściwy wigor dopiero od 8000 obr, a przy 10500 obr włączało się odcięcie zapłonu( tłok uzyskiwał wtedy ok. 25 m/sek.!!).

W ostatniej oficjalnej wersji w 1995 roku zastosowano 102 mm tłok uzyskując 572 poj. i ok. 81 KM/10000 obr, zastosowano też inną unikalną 6-biegową skrzynię przekładniową.

Do sukcesów sportowych należy zaliczyć 2 miejsce R. Holdena w Single Cylinder TT oraz 1 miejsce w tej serii w roku następnym, a ostatnim znaczącym występem Supermono było 3 miejsce J.Bartona na IoM TT Singles w 2000 roku.

Niestety kres wyścigów SoS oraz bardzo wysokie koszty wykonania ( kosztował 2 razy tyle co 888 Corsa), nie pozwoliły na rozwijanie tego arcyciekawego 1-cylindrowego motocykla, który teraz jest ozdobą nielicznych kolekcji.

Dane techniczne:

Pojemność: 502/549/572 cm sześć.

St.spręż : 11,8:1

Zasilanie: wtrysk paliwa Weber -CPU P8

Moc: 70/75/78/81 KM przy 10-10500 obr.

Odcięcie: 10500 obr.

Sprzęgło: suche wielotarczowe

Skrzynia: 6-biegów

Rozstaw osi: 1360 mm

Wys. siedzienia: 760 mm

Obręcze: Marchesini magnez przód:3,50 x17, tył:5,00 x 17

Masa: ok. 122kg

Osiągi( zmierzone)-w 1993 roku wersja 502: 0-400m: 11,44 sek. 196,5 km/h

w 1994 roku wersja 549: v.max. 232 km/h

Pozdr. J-999

image394.jpg

image410.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

By using this site, you agree to our Warunki korzystania z serwisu.