Skocz do zawartości

Desmo Maniax is a group with desmo in their hearts!


Welcome, Guest!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Zaloguj się, aby obserwować  
cinek78

MTS 1200 - modyfikacja ukł. wydechowego - hamownia,AFR

Polecane posty

witam - opiszę jakie są zmiany po modyfikacji ukł. wydechowego. Nadmienię że wyciągnięte wnioski przeze mnie tu, są moim SUBIEKTYWNYM zdaniem....

Najpierw może pomiar serii - czyli oryginalny osprzęt: przed podaniem wyniku uprzedzam, że mam o 1 ząb mniejsza przednią zębatkę, co wpływa na wyższą moc na kole!!!!

moc max; 135,1KM przy 8800

Nm max ; 125,1 NM przy 6900

 

AFR na biegu jałowym wahał się w granicy 13,8-14,2 - czyli bdb. ;-)

 

 

zamontowałem:

końcówka termignoni carbon,

eliminator/kolektor katalizatora,

eliminator EXAP-u

 

dało to takie wyniki:

 

moc max; 140,4KM przy 9000

Nm max ; 122 NM przy 6300

 

AFR wahał się w granicy 14,6-15,2 - czyli znacznie się zubożył , ale jest jeszcze do przyjęcia....

a oto wydruk z hamowni

mts1200.jpg

 

próbowałem zastosować stałe eliminatory sond lambda - początek był bardzo obiecujący bo AFR spadł do idealnego 12,7-13,2 - czyli nastawów skierowanych na uzyskanie maksymalnej mocy z silnika , niestety ów patent nie działa gdyż po ok. 1 min. ECU wyrzuca błąd "LAMBDA" - wniosek jest krótki - eliminator byłby zbawienny i prosty , niestety Ducati musi mieć eliminator o zmiennym sygnale... pozostaje O2 OPTIMIZER z Power Commanderem w kpl. ale to kasa ....

każdemu na pewno polecam instalacje (niezależnie czy modyfikował wydech) eliminatora EXAP-u - silnik zupełnie zmienia swoja charakterystykę w zakresie obr. 1000-2500 . nie ma "wieszających" się obrotów na poziomie 2 tysi itp...

 

Osoby które chcą modyfikować silnik kompleksowo, musza wiedzieć, że MTS działa na tz. 2 pętlach . Pierwsza z nich odpowiada za obroty 0-5000 i jest sterowana wąskopasmowymi sądami , druga pętla 5000-max obroty i bierze mapę wtrysku z ECU i są to stałe , zaprogramowane, niezmienne wartości. O ile "mała" pętla jest dla nas czymś dobrym, bo poprzez sondy może sobie nieco podnieść skład AFR, to już góra jest stała i modyfikacja bardzo zubaża AFR. Do czego zmierzam : nie ma sensu ruszać jednej pętli , bez modyfikacji drugiej , czyli mamy takie wyjścia:

power commander + O2 optymizer

RB ( jako jedno urządzenie obsługuje to co powyższe(PC+O2) )

mapa rexxera (w moim przypadku pod pełny przelotowy termini- to ma kilka innych zalet: podniesienie górnej granicy obrotów, wyłączenie sond, wyłączenie EXAP-u, modyfikacja 2 pętli , minusem jest to, że dostajemy mapę uniwersalną...

 

Teraz moje subiektywne spostrzeżenia:

Motocykl mimo DBkilera jest strasznie głośny (odpada daleka turystyka)

motocykl powyżej 8 tysi odczuwalnie traci "zapał"(brak optymalnej mapy wtrysku) - na serii tego nie ma

 

niestety modyfikacja w tym motocyklu wygląda następująco: albo jeździmy na serii ew. wymieniamy sama końcówkę , albo podchodzimy do tematu kompleksowo - czyli kasa,kasa,kasa.... bez 7 tysięcy nie ma co zaczynać....

 

Dodam tylko, że powyższe pomiary odbyły się na seryjnym filtrze , czyli na sportowym filterku może być bardziej zubożona mieszanka...

 

Na razie jestem na etapie rozważania jaki rodzaj modyfikacji mapy wtrysku wybrać – jak go dokonam to napiszę jakie uzyskałem rezultaty , chyba że odpuszczę sobie w ogóle zmiany i zostane przy seryjnym wydechu…

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

odświeżam kotleta bo... po miesiącu głowienia sie udało!!!!

sondy lambda udaje sie oszukać , dodatkowo na wprowadzonych zmianach AFR spada poniżej 13,6 do ok. 13,2 - czyli igiełka :mrgreen:

dzieki wykonaniu tej modyfikacji uzyskałem taki sam efekt jaki uzyskuje sie po zastosowaniu O2 OPTIMIZER z Power Commandera , ale znacznie taniej - koszt gratów to ok. 200zł - czyli:

*znika nierównomierna praca na biegu jałowym (ze względu na środowisko naturalne współczesne motocykle pracują na bardzo zubozonych mieszankach (ok. 15-15,7 AFR), co powoduje "nerwową" pracę. wg. komputera przy podłączonych sondach skład AFR jest "obcinany" od stechiometrycznego nawet do 16% !!! :shock: - po zastosowaniu mojego obejscia komputer do dawki zadanej dodaje 13% co daje nam fajnie wzbogaconą mieszankę)

*jadąc na biegu jałowym i odkręcając rollgaz nie ma juz szarpnięcia (bogatszy AFR)

*częściowo jest zniwelowany efekt "kichania" w wydech przy schodzeniu z obrotów..

 

co do tego ostatniego to tez wykonałem obejście w postaci zmiany charakterystyki pracy zaworu dopalania spalin - dzieki czemu niemal całkowicie mozna wyeliminowac strzelanie w wydech- jest to dośc dokuczliwe w wydechach akcesoryjnych...

 

- eliminator byłby zbawienny i prosty , niestety Ducati musi mieć eliminator o zmiennym sygnale... pozostaje O2 OPTIMIZER z Power Commanderem w kpl. ale to kasa ....

myliłem się... ;) wszystko się da .... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: - mała "petla" ogarnieta....

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Najpierw może pomiar serii - czyli oryginalny osprzęt: przed podaniem wyniku uprzedzam, że mam o 1 ząb mniejsza przednią zębatkę, co wpływa na wyższą moc na kole!!!!

Czesc;

 

Gwoli uzupelnienia/sprostowania: moc mierzona na kole na hamowni podwoziowej nie ma nic wspolnego w przelozeniami. Dopiero chec jej odniesienia do obrotow i wykreslenia krzywych mocy/momentu w funkcji obrotow wymaga precyzyjnego podania przelozen pierwotnego, danego biegu oraz wtornego.

 

pzdr, dr

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
odświeżam kotleta bo... po miesiącu głowienia sie udało!!!!

sondy lambda udaje sie oszukać , dodatkowo na wprowadzonych zmianach AFR spada poniżej 13,6 do ok. 13,2 - czyli igiełka :mrgreen:

dzieki wykonaniu tej modyfikacji uzyskałem taki sam efekt jaki uzyskuje sie po zastosowaniu O2 OPTIMIZER z Power Commandera , ale znacznie taniej - koszt gratów to ok. 200zł - czyli:

*znika nierównomierna praca na biegu jałowym (ze względu na środowisko naturalne współczesne motocykle pracują na bardzo zubozonych mieszankach (ok. 15-15,7 AFR), co powoduje "nerwową" pracę. wg. komputera przy podłączonych sondach skład AFR jest "obcinany" od stechiometrycznego nawet do 16% !!! :shock: - po zastosowaniu mojego obejscia komputer do dawki zadanej dodaje 13% co daje nam fajnie wzbogaconą mieszankę)

*jadąc na biegu jałowym i odkręcając rollgaz nie ma juz szarpnięcia (bogatszy AFR)

*częściowo jest zniwelowany efekt "kichania" w wydech przy schodzeniu z obrotów..

 

co do tego ostatniego to tez wykonałem obejście w postaci zmiany charakterystyki pracy zaworu dopalania spalin - dzieki czemu niemal całkowicie mozna wyeliminowac strzelanie w wydech- jest to dośc dokuczliwe w wydechach akcesoryjnych...

 

- eliminator byłby zbawienny i prosty , niestety Ducati musi mieć eliminator o zmiennym sygnale... pozostaje O2 OPTIMIZER z Power Commanderem w kpl. ale to kasa ....

myliłem się... ;) wszystko się da .... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: - mała "petla" ogarnieta....

 

 

Cześć mógłbyś przetłumaczyć to co napisałeś na prostszy język :-)

 

Z tego co się domyslilem czytając inne fora to w ducati ta mała pętla powoduje ze przy niskich obrotach (<3000 obr/min) silnik pracuje nizbyt równo i czasem szarpie. Podobno modyfikacja mapy ECU pozwala tego uniknąć. Mapa musi być jednak chyba dopasowana do ffiltru powietrza oraz układu wydechowego (sugeruje to tez fakt ze pełen system termigioni zawiera właśnie nową jednostkę ECU oraz filtr powietrza) .

 

Pisali tez coś o czujniku którego rozłączenie pozwala na zmianę wydechu ale nie mam pewności czy dobrze ten kawałek zrozumiałem. Trochę mnie to zmartwilo bo chciałbym wymienić wydech ale jeśli to wymaga większej modyfikacji może nie ma sensu się w to bawić i po prostu zainwestować w system termigioni (czy najlepszy z możliwych nie wiem - nie mam żadnego doświadczenia w tej materii)

 

O optymalizacji mieszanki telnowej pisali na stronie rexxera ze z uwagi na podłączenie do układu dodatkowego urządzenia cały układ może nie być w pełni efektywny ale to może być jedynie propagandowa gratka szmatka.

 

Nie wiem czy tu zaglądają jeszcze ale chętnie "wysłucham" Twojej opinii w tej sprawie.

 

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

mała pętla powoduje ze przy niskich obrotach (

 dokładnie to do 5 tysi , w tym zakresie skład mieszanki jest nadzorowany w sposób ciągły poprzez sondy lambda. niestety ze wzgledu na normy czystosci spalin sondy trzymaja spaliny w możliwie najczystszym dla natury poziomie , czyli AFR ok. 14,7-15,2 . niestety praca silnika w tym zakresie nie jest juz spokojna,równa.... najlepiej mieć w granicach 13,2-13,6 - tu z pomoca przychodzi O2 optymizer. druga (duża) pętla to 5 tysi i w górę - i ten zakres działa na podstawie dawek stałych (czyli stworzonych przez personel Ducati) i może być w pełni modyfikowany np.przez PC , 
[code]Mapa musi być jednak chyba dopasowana do ffiltru powietrza oraz układu wydechowego (sugeruje to tez fakt ze pełen system termigioni zawiera właśnie nową jednostkę ECU oraz filtr powietrza) . 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za komentarz.

 

Zastanawiam się tylko czy zbyt duża ilość elementów pośrednich nie przyczyni się do większej awaryjności całego układu.

 

Inną sprawą jest też gdzie u nas można taką modyfikacje zrobić i nad nią popracować?

 

Zima idzie :-(

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się tylko czy zbyt duża ilość elementów pośrednich nie przyczyni się do większej awaryjności całego układu.

napisał właściciel diavela/multistrady ... :lol: :lol: :lol: - generalnie nie spotkałem się z uszkodzonym urządzeniem jeśli ktoś nie uprawiony łap nie wypchał...

Zima idzie 

..to jest własnie najlepszy czas na takowe mody...

chętnie pomogę - pisz na priv...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

By using this site, you agree to our Warunki korzystania z serwisu.