Skocz do zawartości

Desmo Maniax is a group with desmo in their hearts!


Welcome, Guest!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Zaloguj się, aby obserwować  
musieli

Monster 1000 vs. hamownia

Polecane posty

Dziś zupełnie spontanicznie postanowiliśmy wstawić mojego potwora na hamownię. Dzięki uprzejmości Michała "doktorskiego" oraz przy zacnej asyście Wojtka "wwk" udało nam się spędzić emocjonujące popołudnie w 4motoracing.

 

Mój potwór to Monster 1000 DARK z 2003 roku, przebieg ca 17000km.

 

Generalnie podstawowym celem było zaspokojenie mojej ciekawości jaką mocą legitymuje się mój DARK, ale również chodziło nam o sprawdzenie jak wpływają modyfikacje typu zmiana filtra powietrza czy zmiana mapy w tym wypadku na "gotowca" Ducati Performance. Motocykl miał już na pokładzie tłumiki układu wydechowego LeoVince, więc niestety nie byliśmy w stanie zbadać jak jest na oryginalnych kominach. Zrobiliśmy 6 pomiarów (3x 100%TPS oraz 3x 50%TPS) poczynając od "standardowego" setupu, poprzez dołożenie filtra BMC z otwartą pokrywą, a następnie z wgraną mapą Ducati Performance dedykowaną pod otwarty układ wydechowy i wysokoprzepustowy filtr powietrza.

 

Rezultat w postaci finalnej mocy na tylnym kole (o mocy na wale nie wspominając) jest dla mnie bardziej niż zadowalający, co tylko potwierdza moje subiektywne odczucia, że monster jest bardziej jadowity niż inne DSy litry jakimi jeździłem.

 

Mam nadzieję, że doktorski i wwk pomogą w kwestii podsumowania tego co dziś uzyskaliśmy? :smile:

 

Mi nie pozostało nic innego jak podziękować Michałowi z 4motoracing za dobrą robotę na hamowni no i oczywiście WWK - jesteś mega spec, dziękuję jeszcze raz za odwiedziny i pomoc, postaram się zrewanżować.

 

Lubię takie popołudnia. Czekam na wykresy :wink:

IMG_0119.JPG

IMG_0118.JPG

Edytowano przez musieli

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wwk    0

No fajnie było. Zaskoczyły mnie wyniki :)

Zaczynam mieć pewne podejrzenia, co do składu mieszanki w "starszych" konstrukcjach ducati (przed wąskopasmowymi sondami lambda w układzie wydechowym). Nie chce tu wyprzedzać, pewnie musieli się wkrótce pochwali wynikami i wykresami. 

Ponadto jako posiadacz, bliźniaczej wersji (model/rok), zaskoczyły mnie różnice na hamowni w tych motocyklach. Generalizując

Monster wwk - baza ok 78km

Monster musieli - baza ok 87km

To jest prawie 10 km różnicy!!!!

Kolejne pytanie (nie chcę tutaj nikomu robić reklamy/antyreklamy), co daje mapa typu DP, i jaki jest sens wgrania tej samej mapy do dwóch tak rożnych motocykli?

Kolejna generalizacja:

Wydaje mi się, że Ducati w tamtych latach słabo kontrolowało swoich dostawców, czyli np. co 20 tłok był sprawdzany pod kątem wymiarowym na stanowisku badawczym w fabryce. Dawało to dość dużą możliwość zupełnie przypadkowego doboru komponentów, co za tym idzie produkty końcowe czyli motocykle mogły się diametralnie różnić osiągami (czego przykład mamy powyżej).

Zdziwiła mnie również zawartość sterownika, wydaje mi się że część motocykli może być lekko "kastrowanych", nie wiem dokładnie dlaczego, ale może tak być.

 

Pozostał pewien niedosyt, bo zabawa na rolce była przednia i przynajmniej ja dużo wniosków z niej wyciągnąłem.

Czekam na wykresy i w wolnej chwili postaram się przygotować porównanie dwóch seryjnych map dla Monstera 1000DS.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Monster wwk - baza ok 78km

Monster musieli - baza ok 87km

To jest prawie 10 km różnicy!!!!

na tej samej hamowni motocykle były hamowane???

pytam , bo  jeśli nie, to porównania nie maja większego sensu... w obiegowej opinii są hamownie i hamownie dla optymistów... :razz:(najlepsze są z BP- mega moce... )

 

Zdziwiła mnie również zawartość sterownika, wydaje mi się że część motocykli może być lekko "kastrowanych", nie wiem dokładnie dlaczego, ale może tak być.

 

 

może zróżnicowanie rynkowe .. taka odpowiedz producenta na oczekiwania i obostrzenia przepisami innych rynków... po dziś dzień dany model motocykla wyjeżdża z fabryki np. 80 konny gdzie protoplasta ma 110KM, lub na Europę ma sondę , a z niektórych stanów USA już nie mają... ??

Edytowano przez cinek78

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wwk    0

na tej samej hamowni motocykle były hamowane???

pytam , bo  jeśli nie, to porównania nie maja większego sensu... w obiegowej opinii są hamownie i hamownie dla optymistów... :razz:(najlepsze są z BP- mega moce... )

 

 

może zróżnicowanie rynkowe .. taka odpowiedz producenta na oczekiwania i obostrzenia przepisami innych rynków... po dziś dzień dany model motocykla wyjeżdża z fabryki np. 80 konny gdzie protoplasta ma 110KM, lub na Europę ma sondę , a z niektórych stanów USA już nie mają... ??

Ta sama hamownia, tzn ten sam model i oprogramowanie, inne miejsca. Nie wiem jakie czynniki korekcyjne zastosowano do zmiennych "środowiskowych", ale mimo tego duża różnica wyszła.

Ta w Skorzęcinie też bardzo optymistyczna była.

Edytowano przez wwk

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 

Monster wwk - baza ok 78km

Monster musieli - baza ok 87km

To jest prawie 10 km różnicy!!!!

 

Raczej prosta i prawdopodobna odpowiedz jak hamowane w tych samych warunkah i hamowniach: inaczej byly docierane

 

ps. fajnie, ze ostatnio cos tu opisujecie, a nie robicie z tego ''wiedzy tajemnej''  :thumbup:

Edytowano przez xxtreme

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wwk    0

Poniżej porównanie seryjnych map paliwa i zapłonu dla motocykli Ducati Monster 1000DS. Jak mniemam motocykle na rynek europejski. monster wwk rok 2004, wersja S, monster musieli rok 2003 wersja dark.

Wydawać by się mogło, że to dwa niemal bliźniacze modele, które powinny pokazać taką samą moc na hamowni (nie pokazały jak widać powyżej) skąd te różnice? Pozwoliłem sobie na małe porównanie  zawartości ECU. Nie porównuje tu wartości offsetowych, tylko podstawową mapę.

Pierwsze paliwo.

2lzu.jpg

Ujecie procentowe gdzie mój motocykl jest bazą. Jak widać w zakresie do 51% otwarcia TPS występują duże różnice w czasach otwarcia wtryskiwaczy (w niektórych komórkach do 30%). Więcej paliwa jest u Darka, górę mamy podobną.

 

Zapłon.

vkzq.jpg

Tutaj również występują różnice (obcięło trochę komórki ale tam gdzie jest 15… powinno być 150% etc). Jak widać obydwa motocykle różnią się diametralnie mapą zapłonu. U Darka zapłon występuje dużo wcześniej przed TDC. Ma to znaczenie szczególnie przy większych prędkościach obrotowych. Jak wiadomo prąd (iskra) ma stałą prędkość, tak więc wysłanie sygnału przez ECU za „późno” powoduje, że zapłon może występować zaraz po TDC (szczególnie przy małym kącie wyprzedzenia i wysokich obrotach) – jest to niekorzystne zjawisko ze względu na osiągi silnika, jeśli zapłon wystąpi za wcześnie mam miejsce „spalanie stukowe” (w tym wypadku nie mamy tego problemu).

Jakie wnioski można wyciągnąć. Według mnie motocykl Darka dzięki takim ustawieniom jest bardziej podatny na wszelkie modyfikacje (wydech, dolot) i dużo lepiej na nie reaguje (na seryjnej mapie).

Skąd się wzięły różnice, nie wiem. Co ciekawe, spotkałem się z mapami DP, które miały podobną mapę zapłonu jak w moim M.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wojtek;

 

Pozwole sobie wtracic, ze TPS jest w stopniach a nie w procentach. Ale to drobiazg. 

Natomiast bardziej zastanawia mnie, dlaczego kolumny TPS maja wartosci od 5 do 81 stopni a potem nagle 4, 3, 4, 5, 8...... Sa po prostu pokazane nie po kolei czy to moze jakis blad softu?

 

Jak pamietasz motocykl Darka od samego poczatku "wypluwal" AFR na poziomie 12-13 a wiec paliwa mial sporo. Nie wiem, czy w przypadku tego porownania pewnej roli nie odgrywaja rozne normy emisji spalin. Cos okolo kwietnia 2003 weszla norma EURO II pod ktora lapie sie Twoj motocykl a nie musi sie lapac motocykl Darka. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

kopiuj - wklej Darka mape do siebie i na hamownię  ;-)

zobaczymy jakie sa faktyczne róznice sprawności w silnikach :razz:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

By using this site, you agree to our Warunki korzystania z serwisu.