Skocz do zawartości

Desmo Maniax is a group with desmo in their hearts!


Welcome, Guest!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Zaloguj się, aby obserwować  
Shogun

ST4 '99 problem z chłodziwem

Polecane posty

No więc dobrzy ludzie, problem wygląda tak oto:

 

Jak mi się dobrze sprzęt ugrzeje, jak to np miał dziś pierwszą okazję chyba od dwóch lat, to wypluwa chłodziwo korkiem na samym czubku obiegu, tzn ze zbiorniczka wyrównawczego. Myślałem, że mam to już z głowy, bo nie zdarzyło się od 2 lat, ale dziś było wyjątkowo upalnie i niezbyt szybko.

 

Najpierw myślałem, że to wina taniego chłodziwa. Kupiłem... Nie pamiętam już jakie, ale najdroższe, gotuje się dopiero w milionie stopni. To nie to.

 

Potem wymieniłem czujniki temperatury. Wiatrak zaczął się włączać kilka stopni wcześniej, niż na starym. Bodaj przy 103 albo 104 stopniach. To nie wystarcza.

 

Ok, wiem, że jest bardzo gorąco, bo prawie sam dziś zszedłem. Ale kurczaki, jechałem dziś razem z Agą z pracy, zrobiliśmy dokładnie taką samą trasę, ja się ugotowałem, a jak wsiadłem na Monstera to się wręcz schłodziłem (a to przecież STek jest lepiej chłodzony, bo cieczą). W ogóle nie czułem tego smażącego lewą nogę ciepła.

 

I teraz tak, zanim wymienię połowę sprzętu - chciałbym poznać Wasze opinie. Kiedy obserwuję poziom chłodziwa w zbiorniczku wyrównawczym, to po prostu się podnosi w trybie constans. Nie ma charakterystycznego obniżenia poziomu z chwilą załączenia się wiatraka, czy otwarcia termostatu. I aktualnie to na niego padły moje podejrzenia i planuję na dniach kupić nowy i wymienić.

 

Ale może jest jeszcze coś, co może powodować takie zachowanie chłodziwa?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

w ST nie miałem tego problemu ale w 748 w tym tyg i owszem - motomaniaxi mówią że ponoć w tych złomach potrafi się sam zbiorniczek rozszczelnić i u mnie ponoć to to...  jak na pewno korek to może korek spróbowac podmienić na próbę? moze jakoś zawór w nim sie zestarzał/wyrobił? (tak sobie strzelam - nie wiem czy to możliwe )

 

a na grzanie lewej stopy w ST sa przynajmiej diwe rady": albo załóż wysokie buty i spodnie skórzane to nie czujesz albo zmień motocykl :D - niestety ale przez te duze owiewki faktycznie przy normalnych prędkościach nie za bardzo da się schłodzić na ST

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na pewno korek na zbiorniczku, ale to akurat dobrze, bo znaczy, że działa (inaczej rozerwałoby układ w innym miejscu).

 

Z tego co się naczytałem na anglojęzycznych stronach, przyczyny mogą być 3:

 

1. Uszczelka pod głowicą - na szczęście to nie mój przypadek, bo chłodziwo nagrzewa się powoli i ani w chłodnicy ani zbiorniczku wyrównawczym nie zaobserwowałem bąbelków powietrza.

2. Korek na chłodnicy - choć kompletnie nie rozumiem w jaki sposób może być odpowiedzialny za wybijanie płynu górą, skoro znajduje się znacznie niżej od wyrównawczego.

3. Termostat.

 

Sprzęt nie jest nowy, więc na pewno nie zaszkodzi mu wymiana punktów 2-3. Części już zamówiłem, zobaczymy co będzie dalej.

Edytowano przez Shogun

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Może to być korek od chłodnicy.

 

Sa w nim dwa zawory, nad i podciśnieniowy.

Nadcisnieniowy, w przypadku ducati otwierający sie przy 1,1 bara. Jeśli jest niesprawny i otwiera się poniżej zadanego cisnienia to płyn chłodniczy zaczyna wrzeć w niższej temperaturze i wywala w efekcie korkiem wyrównawczego.

 

wymień korek, jak nie pomoże to na pewno nie zaszkodzi ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

2. Korek na chłodnicy - choć kompletnie nie rozumiem w jaki sposób może być odpowiedzialny za wybijanie płynu górą, skoro znajduje się znacznie niżej od wyrównawczego.

 

 

Korek od chlodnicy to zawór cisnieniowy/podciśnieniowy i nie ma znaczenia jak jest umiejscowiony względem zbiorniczka wyrównującego

Jego zadaniem jest utrzymywanie w systemie odpowiedniego cisnienia.

Jak temp cieczy wzrasta, zwieksza sie jej objętość przez co rosnie cisnienie w ukladzie. Korki w desmoquattro są na 1.2 bara. Jak cisnienie w ukladzie wzrosnie powyzej tej wartosci otwiera sie i puszcza plyn do zbiorniczka wyrownawczego Korek wyposazony jest dodatkowo w uszczelkę wieć płyn nie powinien nigdy wydostawać sie na zewnątrz układu a do zbiorniczka.

W zbiorniczku wyrównawczym nie ma cisnienia, pełni on jedynie funkcję magazynującą.

Gdy silnik stygnie, wraz ze spadkiem temperatury zmiejsza sie objętość płynu co za tym idzie cisnienie w ukladzie chlodzenia. Jak wytworzy sie podcisnienie w korku otwiera sie zawór podciśnieniowy i płyn wraca spowrotem do układu

 

Odpowiednie cisnienie w układzie chłodzenia jest konieczne. Wraz ze wzrostem cisnienia zwieksza sie temperatura wrzenia płynu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A więc winnym okazał się korek. Zamówiłem sobie z włoch dedykowany koreczek i co ciekawe, ma wybite 1,2 bara. Stary otwierał przy 1,1 (teoretycznie).

 

Problem solved.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Zaloguj się, aby obserwować  

×

Ważne informacje

By using this site, you agree to our Warunki korzystania z serwisu.