Best 0 Napisano Maj 9, 2022 Witam. Mam problem z moim diabełkiem. Ostatnio pojawił mi się problem ze silnik gaśnie przy dojeździe do skrzyzowania, świateł lub podobnie. Zapale i znowu jest ok. Motocykl jest z 2017 roku. Ma 3400km. Kupiłem go w zeszłym roku jak miał 2000 km i w tamtym roku nie było takiego problemu. Zaraz po zakupie wymieniłem olej, filtry itp. Problem pojawił sie dwa dni temu, a wczoraj już notorycznie silnik gasł. Dodam że siły mu nie brakuje, nic się nie świeci, silnik pracuje równo bez zastrzeżeń, wolne obroty ma na rozgrzanym 1300, raz jak go chciałem odpalić na skrzyżowaniu to rozrusznik tykał jakby Aku słaby ale potem odpalił, Aku ma 12.8v a ładowanie jest w okolicy 14v. Nigdy problemu nie było z odpalaniem. Była też taka sytuacja że jak odpaliłem i chciałem ruszyć to gasł, tak z 3 razy i raz mi się zdarzyło że był na luzie a migała kontrolka N i 1 bieg. Czy to może mieć coś wspólnego? Czy ktoś miał podobny problem ? Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
DARc 22 Napisano Maj 10, 2022 pierwsze hipotezy jakie przychodzą mi do głowy: 1. Elektryczna - przyłącza do akumulatora są lekko „wymęczone” i obluzowane + ciężki akumulator słabo przymocowany lekko się przesuwa przy hamowaniu powodując chwilowe braki kontakty na Aku. 2. Skład mieszanki przy zamkniętej manetce - może być potrzebna korekta śrubą bypass (wystarczy na jednym, pionowym cylindrze). Długi śrubokręt płaski (tak ze 30-40cm !). Zamknij całkiem o otwórz 1/2 obrotu. Jak nie pomoże to możesz jeszcze próbować otwierać po 1/4 i testować,. Nie przekraczać 1 i 1/2 obrotu otwarcia ! 3. Może zero na manetce trochę się przestawiło i ECU przy zamkniętej daje minimalnie za male obroty? (Korekta na ECU via komputer serwisowy jeśli nie masz jakiś rozwiązań typu kabelek i Soft na PC…). Ta hipoteza najmniej mnie przekonuje ;) 4. Może coś ze stopka, jej sprężyną, czujnikiem stopki lub jego kablem/złączami?Wtedy hamowanie mogło by skutkować sygnałem OTWARTEJ stopki co dla ECU oznacza wyłączenie silnika… Pkt 2 pomaga bardzo wielu userom (Diavel, Mulitistrada) przy takich okazjonalnych gaśnięciach i był nawet w jednym z oficjalnych biuletynów technicznych Ducati dla serwisów. LWG Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
DARc 22 Napisano Maj 10, 2022 (edytowany) Może to nie być 100 % precyzyjne zdjęcie ale da Ci ideę gdzie szukać tych zrób bypass dla powietrza przy skreconej manetce i praktycznie zamkniętej przepustnicy powietrza. Edytowano Maj 10, 2022 przez DARc Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Best 0 Napisano Maj 10, 2022 Dziękuję, bliżej weekendu będę próbował, narazie wymieniłem Aku na nowy bo był oryginalny i spróbuję może jutro bo czasu brakuje na zabawę, jeżeli to nie pomoże to pobawię się na przepustnicy ale dziwne bo nic się nie działo nigdy, motocykl jest jak nowy...za mały przebieg żeby coś się mogło się rozregulować.... Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
cinek78 124 Napisano Maj 11, 2022 Zdajesz sobie DARc sprawę , że to służy do synchronizacji przepustnic , a nie do regulacji składu mieszanki!!! Przedstawione na foto przepustnice to nie Diavel ,MTS i pochodne, a starsza konstrukcja i tam zmieniając by-pass zmieniało się AFR( i też obroty), ale dalej nie do tego te śruby służą! Bo po takich modyfikacjach trzeba w kompie zmodyfikować CO ( czyli AFR). A wracając do Diavela, to żeby uzyskać właściwy skład mieszanki trzeba wykonać reset ustawień samonastawczych i przyuczyć sterownik ( to już jest minimum EURO3 - więc inaczej nie pogrzebiesz). Pozostałe to jak najbardziej popieram Cię. ale... Na miejscu właściciela bym sprawdził klemy na aku , a następnie podpiąłbym kompa - najtańsze, najlepsze rozwiązanie. Tam może być problem z map sensorem. 1 Asty zareagowało na to Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
DARc 22 Napisano Maj 11, 2022 Hmmm... dałbym sobie "coś" obciąć, że akurat śruba bypass jest dokładnie śrubą regulacji korekty dopływu powietrza przy zamkniętej przepustnicy. Ale pewnie w jakimś (raczej małym) zakresie służy też do synchronizacji przepustnic... Ale jeśli jest zupełnie inaczej to przepraszam za moją opinię bazującą na dziesiątkach i setkach wypowiedzi ludzi, z których część wydawało się, że wie o czym mówi... ale człowiek uczy się całe życie ;) Poza tym zasadniczo zgadzam się z zastrzeżeniami co do zadania bypass i tego, że "nie powinno się tego ruszać tak w ciemno", ale samo Ducati się przyznało w biuletynie technicznym (chyba do Multi 1200...), że jest rozpoznany problem gasnących przy gwałtownym zamknięciu manetki i zatrzymywaniu na światłach motocyklach. Był to na tyle powszechny problem, że zalecono lekką korektę ustawień fabrycznych JEDNEJ śruby "air bypass" (od pionowego cylindra) i w wielu przypadkach (sądząc po dziesiątkach wpisów na forach) to pomagało właścicielom tych silników mających takie problemy. Jak poszuka się po frazie "stalling Diavel/Multistrada" to widziałem wiele zakończonych sukcesem korekt właśnie air bypass (typi 1/4 obrotu). Wielu ludzi pisało też jak mieli te śruby ustawione fabrycznie i była to loteria w poszczególnych egzemplarzach, więc zakładam, że w fabryce też mogli to źle ustawiać czasami (sam pisałeś jak losowo i przeważnie nieprecyzyjnie są poustawiane te silniki w fabryce :) ECU ma specjalne algorytmy na kontrolę tempa/zakresu zamykania przepustnicy przy skręcaniu gwałtownym manetki, ale algorytmy te miewały wady, które korygowali w kolejnych aktualizacjach (część userów raportowała eliminację problemu gasnącego silnika na STOPie po aktualizacji softu u Dealera Ducati...). Algorytmy te "zakładają", że jest pewien air bypass zastany (powinien być ustawione "właściwie") w każdym egzemplarzu, ale faktycznie jest on różny (Włoch go na linii produkcyjnej ustawiał lepiej lub gorzej, w piątek/poniedziałek lub środę ;)... a pewnie nawet zanieczyszczenie filtra powietrza już wpływa na to ile przy określonym ustawieniu bypass tego tlenu jest po skręceniu manetki pozostawione. Mam na myśli szczególny moment, części sekundy przy zatrzymywaniu na STOPie. Ten moment kontroluje osobna procedura w ECU (inna niż powolne zmiany manetki w obie strony i inne zakresy manetki niż zamknięcie) i mogą jej nie dotyczyć ustabilizowane ustawienia "samo-nastawcze" dla większości okresów normalnej pracy silnika gdy mierzony i korygowany jest AFR. ECU ciągle liczy, koryguje, modyfikuje sobie tabele korekt, ale gwałtowne skręcanie manetki to specyficzny scenariusz z osobną obsługą (+ sygnały sprzęgła i położenia biegów) i w niektórych egzemplarzach najwyraźniej zdarza mu się temu algorytmowi w ECU źle dostosować pracę silnika w ciągu tej sekundy zatrzymywania moto i potrzeby by ECU przeszło na kontrolę biegu jałowego i czasami pojawiają się losowe zgaśnięcia w takich momentach. Przynajmniej tak praktycznie się dzieje w wielu Ducatach 1200 (i chyba innych modelach też...). Ale oczywiście nie wiem czy to jest problemem u kolegi Best. Objawy są podobne, choć jak sam piszesz przyczyny mogą być różne. Dodatkowo jeszcze wpływ na takie zachowanie (gaśnięcie przy dojeżdżaniu do świateł) mogą mieć wadliwie działające: - przełącznik dźwigni sprzęgła, - czujnik położenia biegów (sygnał "neutral") - (tutaj też Best pisał, że obserwował dziwnie wyświetlane pozycje biegów w okolicy "N"...), bo te dwa sygnały docierają do ECU i są używane przy wchodzeniu do trybu "idle speed" gdzie ECU ma zamiar przepustnicą utrzymywać 1350 rpm biegu jałowego. Jeśli te sygnały będą wadliwe (co przy dojeżdżaniu do świateł, redukcji biegów i wciskaniu dźwigni sprzęgła może się zdarzyć) to ECU może próbować włączać obroty biegu jałowego w złym momencie powodując gaśnięcie obciążonego moto na ostatnich metrach zatrzymywania. Piszę te spekulacje tylko jako następne pomysły do analizy jeśli inne hipotezy okażą się nietrafione ;) Ten MAP też jest bardzo dobrym pomysłem bo często pada a przez jakiś czas może być dalej używany (jego odczyty) zanim ECU uzna go za walnięty i zacznie używać wartości z drugiego MAP sensora. Tu też masz rację, że padający/padnięty MAP może dawać takie niestabilności na małych obrotach aż po gaśnięcie. LWG Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
DARc 22 Napisano Maj 11, 2022 19 hours ago, Best said: Dziękuję, bliżej weekendu będę próbował, narazie wymieniłem Aku na nowy bo był oryginalny i spróbuję może jutro bo czasu brakuje na zabawę, jeżeli to nie pomoże to pobawię się na przepustnicy ale dziwne bo nic się nie działo nigdy, motocykl jest jak nowy...za mały przebieg żeby coś się mogło się rozregulować.... No to przyjmij do wiadomości, że w przypadku Ducatów to BARDZO często właśnie nowe, ex fabryka już wymagają regulacji bo wyszły spod rąk Włocha na kacu w poniedziałek :) To ciągle jest składane ręcznie i duuuużo zależy od człowieka = egzemplarza na jaki trafisz. CINEK78 wręcz można by powiedzieć "specjalizuje się" w doprowadzaniu tych silników do porządku właśnie po fabrycznie źle ustawionych parametrach. Bardzo to (podobno) pomaga i przywraca zamierzoną przez projektantów kulturę pracy tych silników, którą na linii montażowej często psują pośpiechem (bo piątek i zaraz będzie imprezka... albo poniedziałek i jeszcze czują w głowie weekend... ;) Nie mówię, że tak masz, ale nie zakładaj, że "nowy/mały przebieg" to wzorcowo wyregulowany :) LWG Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Best 0 Napisano Maj 11, 2022 (edytowany) Po wymianie Aku i sprawdzeniu wszystkich złączy wybrałem się na próbę. 10 km ok i potem zgasł podczas jazdy jak puściłem manetkę gazu, odpaliłem ruszyłem i znowu 2,3,4 puściłem gaz, strzeliło w tłumiku i zgasł, przez chwilę nie chciał odpalić ale po 2 minutach ok, wracałem delikatnie dodając gazu i jechał, nie gasł, spróbowałem po kilku kilometrach dać znowu ostro i po jakimś czasie zgasł,,,,jeszcze dodam że w tamtym roku wymieniana była linka gazu bo ktoś źle założył oryginalna i lekko był przetarty pancerz...po wymianie nic się nie działo.....wydaje mi się że jakaś grubsza sprawa się tu szykuje. :(:(:( Temperatura plynu jak się jedzie to około 70stopni, nic się nie świeci, czujnik stopki działa prawidłowo bo jak włączę bieg na rozłożonej to Moto gaśnie, kontrolka N jest ok. pokazuje prawidłowo, tak jakby coś odcinało paliwo bo nawet jak pod koniec dawałem mu ostro to gasł....pomocy :( Edytowano Maj 11, 2022 przez Best Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
cinek78 124 Napisano Maj 11, 2022 Nic takiego nie powiedziałem, nic nie zakładam. Wiem o czym piszesz , bo sam składam niekiedy silniki z przebiegiem tysiąca , po to właśnie , żeby jeździły jak projektant założył, a nie jak fabryka złożyła Ale sugerowanie kręceniem by-pasów w Diavel , bo niby pomoże, nie pokrywa się ze stanem faktycznym. 1 Asty zareagowało na to Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
Best 0 Napisano Maj 11, 2022 1 minutę temu, cinek78 napisał: Nic takiego nie powiedziałem, nic nie zakładam. Wiem o czym piszesz , bo sam składam niekiedy silniki z przebiegiem tysiąca , po to właśnie , żeby jeździły jak projektant założył, a nie jak fabryka złożyła Ale sugerowanie kręceniem by-pasów w Diavel , bo niby pomoże, nie pokrywa się ze stanem faktycznym. Może coś z pompą paliwa, zasilaniem paliwa bo dziwne że jak powoli jechałem praktycznie bez gazu to nie gasł Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach
DARc 22 Napisano Maj 11, 2022 Cytat autora byl po to by wyraźnie wskazać komu odpisuje wiec trafiłeś Cinek78 pudło. Nie do Ciebie to było. Bypass i skuteczność jego ruszenia zostawiam bez komentarza. Kto chce szerzej patrzeć i więcej szukać to rozważy również te hipotezę, jesli inne pomysły zawiodą a pomysł nie jest w sufitu lecz z biuletynów Ducati i praktyki wielu posiadaczy gaszących losowo Ducatow 1200. Ja nikogo nie zmuszam a podpowiadam pomysły, które są sprawdzone. Oczywiście lepsza będzie pełna regulacja całości (np. u Ciebie) ale to zgoła inny koszt i zakres, który pewnie i drobne problemy scenariusza gwałtownego zamykania manetki TEŻ rozwiąże, ale ma tez swoje konsekwencje w PLN ;) LWG 1 cinek78 zareagowało na to Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach