Skocz do zawartości

Desmo Maniax is a group with desmo in their hearts!


Welcome, Guest!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Nikewid

Luz w układzie napędowym

Polecane posty

dziś oczyszczałem z całego syfu układ napędowy, czyli 4 godziny pełnego relaksu :)

A przy okazji zaobserwowałem coś co mnie delikatnie zaniepokoiło.

Mianowicie, na ze zębatce zdawczej jest wyczuwalny luz na boki. Łapiąc ją w palce mogę delikatnie nią poruszać na boki.

Jak sądzę tak być nie powinno co ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Masz "zębatkę" zdawczą zamontowana na wałku skrzyni za pomocą specjalnego pierścienia wchodzącego w podfrezowanie w wielowpuście wałka. Pozwala taki montaż na delikatne ruchy "zębatki" w celu zminimalizowania nieprawidłowego zyzycia zębów.

 

Jesli luz budzi niepokój należy zdemontować zabezpieczenie i zweryfikować jego stan.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sam fakt jego występowania wzbudził niepokój. Jest prawie nie zauważalny, ale po prostu się go tam nie spodziewałem .

 

tak wygląda to "...", czy tak być powinno?

post-761-1366037811,2231_thumb.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Poza tym że zużycie wieńca zębatego kwalifikuje go do bezwzględnej i natychmiastowej wymiany jest ok.

 

Oczywiście wymienić należy kpl zestawu napędowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No proszę "wieniec zębaty" .

Dziękuję Theodor

Zatem poszukiwania czas zacząć, oczywiście całego zestawu napędowego .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Po zamontowaniu w moim moto całkiem nowego zestawu i tak występuje luz.Luz prowadzi do wystukania nowego zabezpieczenia.Może wieloklin na wale sie zużywa? jak to wygląda w nowych moto?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zabezpieczenie jest elementem ulegajacym zuzyciu eksploatacyjnemu. Nie ma nic niezwykłego w konieczności jego wymiany.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wiem o tym Teodor.Jednak po zamontwaniu nowej zębatki i nowego zabezpieczenia luz jest wyczuwalny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

czyli jest ok. Ma się delikatnie "kiwać"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A czy jest normalne ze na tylnej zebatce tez jest luz?? Nie kiwa sie ona na boki, jednak ciagnac za lancuch w ta i spowrotem ma ona pewien skok do przodu i do tylu. Model jednoramienny s2r.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A czy jest normalne ze na tylnej zebatce tez jest luz?? Nie kiwa sie ona na boki, jednak ciagnac za lancuch w ta i spowrotem ma ona pewien skok do przodu i do tylu. Model jednoramienny s2r.

 

Może te durne odbojniki gumowo metalowe co są w zębatce już się zmęczyły? Żeby się tylko nie wysunął któryś. Chyba, że masz zębatke z kołnierzem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Heh dwa dni temu też zauważyłem taki luzik ale luz.. tak ma być :lol:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich..

Po latach chciałbym odświeżyć temat z uwagi że niespodziewanie mój sezon właśnie się zakończył przez zerwane zabezpieczenie zębatki.

Wymiana napędu była jakieś 6,5 tyś km temu. Wszystko nowe, zrobione w polecanym na forum warsztacie.

Podczas przedostatniej przejażdżce napęd zaczął hałasować. Zajechałem do garażu i zauważyłem wytarty przez łańcuch wahacz a łańcuch leżał poza ślizgiem. Odkręciłem pokrywę zębatki. Zębatka zjechała do oporu w stronę silnika. Zabezpieczenie zębatki było wybite.

Jak na Janusza przystało zamówiłem nowe zabezpieczenie i wymieniłem. Zadowolony wyjechałem na drogę i po niespełna 100km usłyszałem hałasujący napęd. Niestety ponownie łańcuch się przesunął do osi moto i zębatka oparła się na końcu wielokilna.

Na poniższym zdjęciu widać oba zabezpieczenia (z rudą stare po 6,5 tyś. km, świecące po 100 km):

zabezpieczenie.jpg.70fd8d5253edf3252ebb0d55157837a5.jpg

A wieloklin wygląda tak:

wieloklin.thumb.jpg.13dffd4b71e3dbeaa4c11d8cdd86197d.jpg

Zdaję sobie sprawę że wałek kwalifikuje się do wymiany.

Mnie jednak zastanawia przyczyna wybicia pierwszego zabezpieczenia, bo drugiego pewnie było przyczyną uszkodzonego wałka zdawczego. Zdemontowałem zębatkę i zaobserwowałem luz wałka zdawczego. Lekki luz występuje wzdłuż osi wałka, czyli pociągają wałek do siebie. Czy to normalne? Przeczytałem na forum że wybijanie zabezpieczenia jest przyczyną złej obsługi silnika. Co to znaczy? Złego naciągu łańcucha, nieumiejętnej zmiany biegów?

Rozkręciłem silnik od strony sprzęgła aby zobaczyć czy tam coś się nie dzieje. Zaobserwowałem luz kosza sprzęgłowego góra/dół. Czy tak powinno być?

Proszę bardziej doświadczonych kolegów o pomoc i konstruktywną opinię co tu jest nie tak, pomijając mnie ;)

  

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 12.06.2022 o 14:58, waker napisał:

Witam wszystkich..

Po latach chciałbym odświeżyć temat z uwagi że niespodziewanie mój sezon właśnie się zakończył przez zerwane zabezpieczenie zębatki.

Wymiana napędu była jakieś 6,5 tyś km temu. Wszystko nowe, zrobione w polecanym na forum warsztacie.

Podczas przedostatniej przejażdżce napęd zaczął hałasować. Zajechałem do garażu i zauważyłem wytarty przez łańcuch wahacz a łańcuch leżał poza ślizgiem. Odkręciłem pokrywę zębatki. Zębatka zjechała do oporu w stronę silnika. Zabezpieczenie zębatki było wybite.

Jak na Janusza przystało zamówiłem nowe zabezpieczenie i wymieniłem. Zadowolony wyjechałem na drogę i po niespełna 100km usłyszałem hałasujący napęd. Niestety ponownie łańcuch się przesunął do osi moto i zębatka oparła się na końcu wielokilna.

Na poniższym zdjęciu widać oba zabezpieczenia (z rudą stare po 6,5 tyś. km, świecące po 100 km):

zabezpieczenie.jpg.70fd8d5253edf3252ebb0d55157837a5.jpg

A wieloklin wygląda tak:

wieloklin.thumb.jpg.13dffd4b71e3dbeaa4c11d8cdd86197d.jpg

Zdaję sobie sprawę że wałek kwalifikuje się do wymiany.

Mnie jednak zastanawia przyczyna wybicia pierwszego zabezpieczenia, bo drugiego pewnie było przyczyną uszkodzonego wałka zdawczego. Zdemontowałem zębatkę i zaobserwowałem luz wałka zdawczego. Lekki luz występuje wzdłuż osi wałka, czyli pociągają wałek do siebie. Czy to normalne? Przeczytałem na forum że wybijanie zabezpieczenia jest przyczyną złej obsługi silnika. Co to znaczy? Złego naciągu łańcucha, nieumiejętnej zmiany biegów?

Rozkręciłem silnik od strony sprzęgła aby zobaczyć czy tam coś się nie dzieje. Zaobserwowałem luz kosza sprzęgłowego góra/dół. Czy tak powinno być?

Proszę bardziej doświadczonych kolegów o pomoc i konstruktywną opinię co tu jest nie tak, pomijając mnie ;)

  

 

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Najprawdopodobniej łańcuch jest zużyty i nierówno wyciągnięty. Jak jedziesz to tego nie widzisz, ale przy ruszaniu lub raptownym dodaniu gazu łańcuch podskakuje i ma luzy na tulejkach, stąd te rysy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony


×

Ważne informacje

By using this site, you agree to our Warunki korzystania z serwisu.